Pædagogerne går på opdagelse i barnet hverdag
At være oprigtigt nysgerrige på et barns ’inderside’, er grundlaget for vores pædagogiske arbejde. Sammen med forældrene skal vi finde ud af, hvordan vi bedst møder og udvikler hvert enkelt barn.
Vi arbejder med fri for mobberi
I Hyldehaven arbejder vi hver hele tiden med fri for mobberi, til tider mere end andre.
Vi er meget opmærksomme på at alle børn skal kunne have en ven, og hjælper børnene med at se de stærke side hos hinanden
Børnesynet i Hyldehaven kommer til udtryk på måden, vi møder barnet på.
Vi ser alle børn som unikke, og vores allerstørste opgave er at omfavne alle børn,
som skal føle sig tryg og anerkendt hos os.
Udgangspunktet for enhver god og sund relation er netop tryghed,
som derfor går forud for alt andet – den trygge relation er derfor det vigtigste hos os,
da det danner grobund for at barnet trivsel og udvikles.
Dannelse og børneperspektiv
De voksne i Hyldehaven skal være forbilleder, når det handler om dannelse
og børneperspektiv.
Vi viser hensyn til børnene, og støtter og vejleder dem i at tage hensyn til hinanden og os.
Vi guider og vejleder dem i hverdagen hos os til at blive medbestemmende,
selvbestemmende og demokratiske børn. Dannelse handler for os på den måde om,
at børnene lærer sig selv og sin omverden at kende for derigennem at blive sin helt egen.
Børneperspektivet er derfor et centralt element i hverdag,
da vi på den måde omfavner barnets perspektiv, herunder barnets interesser
og optagethed, og forstørre det op – både for barnet men også for de øvrige børn,
som derigennem får et endnu større repertoire af handlemuligheder.
Arbejdet hermed kommer i hverdag til udtryk via disse eksempler:
- narrative samtaler
- børnenes egen samling
- legerelationer (medbestemmelse, demokrati, hvem er med og hvem bestemmer)
- Fri for mobberi og refleksioner dertil
Leg og læring er 2 sider af samme sag i Hyldehaven.
Vi mener, at barnet lærer, når det leger, ligesom det leger for at lære.
Det er altså legen, der er omdrejningspunktet for barnets hverdag i Hyldehaven;
både den voksenstyrede og planlagte leg samt den spontane.
Vi er opmærksomme på hvilket læringsrum, vi skal indtage i legen i forhold til,
om vi er foran, ved siden af eller bagved barnet.
Vi ser det helt grundlæggende som vores opgave er at vække nysgerrigheden
for ny læring og gøre det trygt og spændende for barnet.
Børnefællesskaber
Alle børn og voksne har ret til at blive set og hørt, og vi har som mennesker brug for
at indgå i et fællesskab med andre. Vi ser det som vores ansvar at sikre,
at det er tilfældet for alle børn og familier i Hyldehaven.
Eksempler på børnefællesskaber i hverdagen hos os er:
- Samling
- Gruppedage
- Fri for mobberi
- Udarbejdelse af rum for kommende skolebørn
Legegrupper, spisegrupper og samling er situationer,
hvor vi sætter fokus på fællesskab og hensyntagen.
Vi sætter fokus på børnefællesskaber, når vi konfliktmægler mellem børnene.
Vi går også foran med det gode eksempel på gode fællesskaber,
med den måde vi taler til hinanden og børnene på.