Lille institution – designet til børn med astma, allergi og eksem

Stor erfaring skaber tryghed for dig som forældre

Dagligdagen indretter vi efter børnenes behov, så dit barn med pollenallergi, kan blive indendørs i pollensæsonen.

På samme måde kan dit barn, som reagerer på fugtigt vejr blive inde i tåget vejr og på regnvejrsdage.

Hvis dit barn har en dårlig dag, relateret til sin astma, eksem eller allergi, må dit barn gerne komme i Hyldehaven.

Vi giver medicin og smører børnene med cremer og salver, drypper øjne,  så længe medicineringen er relateret til barnets astma, eksem eller allergi.

I Hyldehaven har vi en større personale norme­ring i forhold til andre institutioner. Vi er alle ud­dannede pædagoger og har alle erfaringer med børn med astma, eksem eller allergi.

Sund mad – som alle børn kan tåle

Hjemmelavet mad lavet af de bedste råvarer prioriterer vi højt.

Vi går udenom fødevarer med kun­stige farve- og tilsætningsstoffer og anvender i stedet for økologiske varer, når det er muligt.

Fakta om Hyldehaven

Hyldehaven har plads til 10 børn i alderen 0 til 3 år og 12 børn i alderen 3 år til skolestart. Det er på mange måder en almindelig institution, dog med den forskel, at vi tager et helt særligt hensyn til børn med astma, eksem og allergi. Det være sig i forhold til indretning, byggematerialer, udluftning, medicinering og i løbet af dagens aktiviteter.

Ansøgningsproces til Hyldehaven

Før visitation

• Ansøger finder og udfylder ansøgningsskemaet, sætter kryds ved Hyldehaven, og sender det til udfyldelse og underskrift ved forældrene, hvorfra det sendes til Fagcenter for Børn og Unge.

Visitation

• Fagcenter Børn og Unge sender ansøgning til Aalborg Universitetshospital for lægefaglig vurdering. Herefter skrives barnet på ventelisten.
    Visitation foretages løbende.

Efter visitation

• Fagcenter Børn og Unge sender brev til forældrene om, at barnet er opført på venteliste. Kopi af brevet sendes til ansøger samt Hyldehaven.

• Ved en ledig plads vurderer Fagcenter Børn og Unge ud fra den lægefaglige vurdering hvilket barn, der har størst behov.

• Pladsanvisningen afgiver tilbud til forældrene om plads til barnet.

Ansøgningsskema

Ansøgningsskema til Hyldehaven
Vejledning til udfyldelse af ansøgningsskemaet til Hyldehaven

• Når du har udfyldt den første side i skemaet med data omkring barnet, skal du sætte flueben ved, at det er en plads ved Hyldehaven der ansøges om.

• Skemaet skal udfyldes af både dagtilbud og forældre, hvor forældrene dermed også kan give deres samtykke.